Aasta suurim filmipidu PÖFF algab 16. novembril!

Tallinn, Tartu

16. November 2018 / 2. Detsember 2018

Kinosõprade aasta suurimal filmipeol PÖFFil linastub ka sel aastal suur hulk imehäid värskeid linateoseid. Ostke passid/piletid juba varakult, sest valik on suur ja aega vähe!

Juba 22. korda rõõmustab Pimedate Ööde filmifestival PÖFF kõiki kinosõpru ja toob 16. novembrist 2. detsembrini Tallinna ja Tartu kinodesse üle 200 pika mängu- ja ligemale 300 lühi- ja animafilmi. Aitäh, PÖFF, et olemas oled!

Tänavu on fookuses saja-aastased ehk kõik need toredad riigid, kes sel aastal oma väärikat sünnipäeva peavad. Aga nagu igal aastal, on ka seekord programmis hulk suurepäraseid Prantsuse või Prantsusmaa kaasproduktsioonis sündinud filme. Allpool väike spikker PÖFF’il pakutavatest eriilmelistest Prantsuse filmidest, põhjaliku valiku leiate SIIT. Minge kinno, avastamisrõõmu jagub kõikidele!

“Uju või upu” / Marche ou crève

Me oleme harjunud, et maailma näidatakse puudega inimeste vaatevinklist. Siin on vastupidi. 17-aastane neiu hooldab koos isaga raske vaimse ja füüsilise puudega õde. Paraku muutub see järjest kurnavamaks, sest ohverdada tuleb oma isiklik elu ja unistused. Emotsioonid väljuvad kontrolli alt, armastusest võib kergesti saada vihkamine. Kuidas eluga edasi minna? Kas on üldse võimalik ehitada kirikut keset küla?

Meisterlik film, mis toob hirmuäratavalt lähedale nende inimeste üleelamised ja valikud, kes on sunnitud sellises olukorras olema. Teeb seda väga realistlikult, ilma igasuguse paatoseta. Õnnestub see ainult siis, kui materjali tuntakse läbi ja lõhki. Ja Margaux Bonhomme tunneb. Ta on ise kasvanud perekonnas, kus on puudega inimene, hoolitsenud nõnda oma õe eest. Seda lugugi on ta aastaid enesega kaasas kandnud, lõpuks südameverega kirja pannud.

Debüütfilmide võistlusprogrammis linastuv “Uju või upu” peaosatäitjad Diane Rouxel ja Jeanne Cohendy jagasid äsja kodumaal Saint-Jean-de-Luzi filmifestivalil parima naisnäitleja auhinda. Just nõnda tulebki neid võtta – ansamblina. Cohendy ei jää sealjuures sugugi alla Daniel Day-Lewisele või Leonardo DiCapriole, kes on mänginud puudega inimesi vastavalt Oscari või selle nominatsiooni vääriliselt.

Tekst: Tiit Tuumalu

Prantsusmaa 2018
Režissöör: Tatiana Margaux Bonhomme
Osatäitjad: Diane Rouxel, Cédric Kahn, Jeanne Cohendy, Pablo Pauly, Agathe Dronne

NB! 23/11 seansil kinos Sõprus on kohal ka režissöör Margaux Bonhomme

 

„Kolm päeva Quiberonis”  / Trois jours à Quiberon

Romy Schneider on kinoikoon, keda paljud armastavad ja keda paraku sageli ka hukka mõistetakse. Austrias sündinud täht ei tundnud end kunagi lõpuni koduselt ei Austrias ega ka Saksamaal, kus talle pakuti üksnes rolle, mis kinnistasid tema kui igavese printsessi kuvandit. Prantsusmaal õnnestus Romyl end uuesti avastada, jätkates samas võitlust oma sisemiste deemonitega. Emily Atef, filmi „Kolm päeva Quiberonis” režissöör, keskendub näitleja elu pöördepunktile – intervjuule, kus üks ennasttäis ajakirjanik ja Schneideri lemmikfotograaf sõitsid 1981. aastal Prantsusmaale, et übernäitlejaga kohtuda ja kasutada ainulaadset võimalust esitleda teda Saksamaa meedias. Tegelikkuses tõesti aset leidnud Michael Jürgsi intervjuu ja Robert Lebecki mustvalged fotod on alusmüüriks filmile, mis jäädvustab nende kolme päeva erilist atmosfääri, mil Schneider paljastab oma hinge – roll, mida Marie Bäumer keeldus kümme aastat mängimast ja kus ta nüüd hiilgab kartmatu bravuuriga.

Tekst: PÖFF

Saksamaa, Austria, Prantsusmaa, 2018
Režissöör: Emily Atef
Osatäitjad: Marie Bäumer, Birgit Minichmayr, Charly Hübner, Robert Gwisdek, Denis Lavant

 

“Kooliga on kõik” / L’heure de la sortie

Pierre Hoffman on parasjagu lõpetamas oma kunagi pooleli jäänud lõputöö kirjutamist Kafka ainetel, kui tal palutakse tulla kirjanduse asendusõpetajaks ühte Prantsuse eliitkooli. Oma kohkumuseks leiab ta enda uued üliintelligentsed õpilased käituvat veidralt, vaenulikult ja isegi vägivaldselt. Kas põhjuseks võib olla nende eelmise õpetaja tunni ajal aknast välja hüppamine või hoopis kadedamate õpilaste kius? Ehk on õpilaste õlgadele liiga suur ootuste kuhi laotud? Või pole kogu maailmas järel enam midagi, mille nimel elada ja pingutada? Pierre asub tõde välja selgitama, olemata kindel, kuhu see kõik välja viib.

Tekst: Oliver Põder

Prantsusmaa, 2018
Režissöör: Sébastien Marnier
Osatäitjad: Laurent Lafitte, Emmanuelle Bercot, Luàna Bajrami

“Pildiraamat” / Le livre d’image

Godard, nii nagu ainult Godard seda suudab, pakub meile essee visuaalsest ajastust, meie tajutavast maailmast, asjade hetkeseisust ja kinokunstist – kas mäletate, kuidas me ammusel ajal oma mõtteid treenisime? Tavaliselt alustasime ühest unistusest…

Oleme imestanud, kuidas täielikus pimeduses võivad ilmneda ootamatult eredad värvitoonid. Kuidas malbel ja vaiksel häälel saab rääkida suurtest asjadest, üllatavatest, sügavatest ja täpsetest asjadest. Kujutis ja sõnad on nagu halb unenägu, kirja pandud tormisel ööl. Lääne silmade all. Kadunud paradiisid. Sõda on siin. Alates esilinastusest Cannes’is on see film tekitanud elavat poleemikat – selline dekonstruktsioon on viimasel ajal leidnud kodu rohkem muuseumides kui suurel ekraanil. Filmi killustatuse ulatus viib vaataja hämmingusse, samaaegselt teda rikastades.

Hüpnootilisus kestab terve filmi vältel, 84 minutit, ja seda hoiab üleval filmitegija enda hääl. Eri katkendid voolavad araabia, inglise, prantsuse ja itaalia keeles – tõeline globaalunelm. „Pildiraamat” uurib kino nõiduslikku väärtust – ja seda, mis sellest järel on.

Tekst: Christoph Gröner

Šveits, Prantsusmaa, 2018
Režissöör: Jean-Luc Godard
 

Loe artiklit teises keeles: Français,

Residentuuripakkumine kirjanikele ja tõlkijaile

1. Mai 2019 / 15. September 2019 - Šveits

Šveitsis paiknev Jan Michalski Fond pakub kirjutamise ja tõlkimise residentuuri kohti vägagi originaalses keskkonnas. Kandideerida võivad kõik, kes tahavad rahus kirjutamise ja tõlkimisega tegeleda. Vanuse ega rahvusega seotud piiranguid ei ole, samuti ei ole vahet, kas olete algaja...

Loe edasi

kirjandus

SAAL Biennaal 2019

14. August 2019 / 31. August 2019 - Tallinn

Seekordse SAAL Biennaali muudavad eriliseks lisaks kolmele nädalalõpule koondatud lavastustele veel mitmed lisategevused. Koostöös Marseilles’ tegutseva Parallèle festivaliga on toimunud osaliselt festivali programmis olevate lavastuste valik. “SAAL Biennaal 2019 kavakeha põhineb väga...

Loe edasi